ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1 – Grondslag en doelstellingen
1.1 Stichting Djanazah Noodfonds is een noodfonds opgericht om de minderbedeelde en arme onverzekerde (onvoldoende verzekerde) moslims die niet in staat zijn hun eigen uitvaart te bekostigen, bij te staan middels (gedeeltelijke) financiële bijstand waarbij de uitvaartverzorging uitbesteed wordt aan een islamitische uitvaartverzorger waar het Djanazah Noodfonds mee samen werkt.
1.2 Het Djanazah Noodfonds is een goede doelen initiatief en non-profit instelling die opereert op basis van een islamitische collectieve verplichting om de meest arme en minderbedeelde moslims bij te staan. Het fonds is een door de islam geïnspireerde initiatief waarbij primair de moslimgemeenschap donaties schenkt aan het fonds om de uitvaartkosten van de doelgroep te betalen. De uitvaart wordt uitbesteed aan een keurmerk geregistreerde islamitische uitvaartverzorger die de uitvaart conform islamitische regelgeving en keurmerk eisen verzorgt.

Artikel 2 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Algemene voorwaarden:
Dit document met algemene voorwaarden.
b. DNF:
Het Djanazah Noodfonds, hierna afgekort als DNF gevestigd te Utrecht en bij de Kamer van Koophandel geregistreerd onder nummer: 88286444
c. Cliënt:
De natuurlijke of rechtspersoon en/of familie of instantie die een aanvraag indient bij DNF voor (gedeeltelijke) financiële bijstand en de verzorging van de uitvaart van de overleden moslim in kwestie wegens gebrek aan financiële middelen.
d. Aanvrager:
De cliënt die de aanvraag doet voor de overledene in kwestie.
e. Uitvaartverzorger:
De natuurlijke of rechtspersoon die islamitische uitvaarten verzorgt en is aangesloten bij de Branchevereniging Islamitische Uitvaartorganisaties Nederland (BIUN).
f. Opdrachtgever:
De natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht tot het verzorgen van de uitvaart uitbesteed aan een uitvaartverzorger (opdrachtnemer). DNF zal, na een goedgekeurde aanvraag, optreden als opdrachtgever voor de uitvaart van de overledene in kwestie.
g. Opdrachtnemer:
De uitvaartverzorger die de opdracht tot het verzorgen van de uitvaart aanneemt en uitvoert.
h. Overeenkomst:
De tussen het Djanazah Noodfonds, Cliënt en de Uitvaartverzorger tot stand gekomen overeenkomst betreffende een Uitvaartverzorging en (gedeeltelijke) financiële bijstand in de vorm van het (gedeeltelijk) bekostigen van desbetreffende uitvaart.
i. Uitvaartverzorging:
De gehele of gedeeltelijke verzorging van een begrafenis of repatriëring en/of (voorgaande) overbrenging van de overledene naar een met de Opdrachtgever overeengekomen adres.
j. Rechthebbende:
De natuurlijke persoon of rechtspersoon of nabestaande en/of contactpersoon die wettelijk de grafrechten beheert en rechtsgeldige besluiten mag maken voor de overledene in kwestie.
k. Controle:
Alle handelingen, werkzaamheden en activiteiten die DNF uitvoert ter verificatie om de (rechts)geldigheid van een aanvraag, gedurende het hele traject vooraf, tijdens en achteraf, te verifiëren en te beoordelen om fraude en ongeldige aanvragen tegen te gaan. Hieronder vallen ook toezicht en naleving van de gemaakte afspraken en voorwaarden.
l. Nabije familieleden:
Partners, ouders, kinderen (18 jaar en ouder) en broers/zussen die deel uitmaken van een gezamenlijk huishouden van overledene in kwestie.
m. BIUN:
De Branchevereniging Islamitische Uitvaartorganisaties Nederland, hierna afgekort als BIUN.
n. Keurmerk:
Het Keurmerk Islamitische Uitvaartzorg afgegeven door de Branchevereniging Islamitische Uitvaartorganisaties Nederland (BIUN).

Artikel 3 – Toepasselijkheid
3.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst die tussen het DNF, Cliënt en Uitvaartverzorger worden gesloten betreffende de aanvraag voor (gedeeltelijke) financiële bijstand en verzorging van een uitvaart.
3.2 DNF stelt de algemene voorwaarden minimaal digitaal ter beschikking op de website ter inzage voor alle betrokken partijen.

Artikel 4 – Aanvraag
4.1 De aanvraag kan alleen betrekking hebben op/en ten behoeve van een overleden moslim of te overlijden moslim.
4.2 De aanvraag bestaat uit het invullen van het aanvraagformulier op de website van DNF en/of een te ondertekenen overeenkomst en de andere benodigde gegevens en/of documenten die DNF vraagt om de aanvraag in behandeling te nemen en/of compleet te maken.
4.3 De indiening van de aanvraag houdt geenszins een acceptatie in.
4.4 De uitvaartverzorger dient na de aanvraag aanvullende informatie in via een apart formulier die door de geselecteerde uitvaartverzorger ingevuld dient te worden.
4.5 De aanvraagroute kan op twee manieren;
a. aanvrager kan zelf direct via de website een aanvraag indienen bij het DNF waarna DNF een uitvaartverzorger met keurmerk islamitische uitvaartzorg toewijst.
b. aanvrager gaat direct naar een islamitische uitvaartverzorger met keurmerk die samen met aanvrager de aanvraag indient bij DNF.
4.6 Indien de vereiste gegevens en documenten, zoals gevraagd door DNF, niet aangeleverd of niet compleet zijn, dan wordt de aanvraag geweigerd en niet in verdere behandeling genomen.
4.7 De uitvaartverzorger wordt op de hoogte gesteld door DNF wanneer de aanvraag voldoet aan alle vereisten middels een schriftelijk bericht. Rechtsgevolgen komen slechts tot stand na ondertekening van deze overeenkomst door alle betrokken partijen.
4.8 Indien na controle blijkt dat de aanvraag compleet is en aan alle criteria en voorwaarden is voldaan, geeft DNF een beschikking van toezegging af aan de uitvaartverzorger waarmee de uitvaartverzorger gegarandeerd is voor de betaling van zijn of haar dienstverlening.
4.9 DNF zal binnen 24 uur oordelen over een aanvraag en bij positieve beoordeling zal er een beschikking van toezegging afgegeven worden. Bij uitzonderlijke situaties en/of overmacht mag deze termijn telkens met 24 uur worden verlengd en dient hier binnen 24 uur bericht van afgegeven worden met onderbouwing aan de uitvaartverzorger.
4.10 De aanvrager levert alle informatie en documenten aan die nodig zijn om de aanvraag compleet en geldig te maken. Met de aangeleverde gegevens en documenten zal de financiële situatie van de overledene en nabije familieleden getoetst worden.
4.11 De aanvrager levert en vult alle gegevens naar waarheid in.
4.12 Documenten en gegevens die onder andere nodig zijn van zowel aanvrager als overledene;
a. Bankafschriften en spaarafschriften van de laatste drie maanden van de overledene, aanvrager en/of nabije familieleden zoals gedefinieerd in artikel 2 lid l.
b. Foto bankpas
c. NAW-gegevens, BSN-nummer en gegevens met betrekking tot overlijden
d. Kopie ID bewijs/paspoort
e. Schuldenoverzicht indien van toepassing
f. Naar waarheid ingevulde en/of ondertekende overeenkomst/akkoordverklaring
g. Online ingevulde aanvraagformulier van DNF
h. Schriftelijk bewijs van indiening aanvraag bijzondere bijstand voor de kosten van de uitvaart bij de gemeente. Indien dit niet mogelijk is of geweigerd is, een schriftelijke toelichting voor waarom dit het geval is.
i. Kopie overlijdensakte die achteraf na de uitvaart door uitvaartverzorger opgestuurd moet worden.
j. Verzekeringspolissen indien van toepassing.
4.13 Een uitzondering op de verplichting van artikel 4.12 lid a geldt alleen voor broers en zussen van de overledene in kwestie die niet meer deel uitmaken van een gezamenlijk huishouden en die dienen in plaats daarvan een verklaring te ondertekenen waarin zij verklaren niet in staat zijn om/of niet willen bijdragen aan de kosten van de uitvaart. Indien broers en zussen, die niet deel uitmaken van een gezamenlijk huishouden, niet bereikbaar zijn en aantoonbaar gemaakt kan worden dat dit onmogelijk is en zij niet in staat zijn om een verklaring te ondertekenen, dan behoudt DNF zich het recht om hiervan af te wijken.

Artikel 5 – Overeenkomst en verstrekking gegevens
5.1 DNF, Cliënt en opdrachtnemer (uitvaartverzorger) gaan een overeenkomst aan. Alle partijen zijn gehouden aan alle bepalingen in de algemene voorwaarden, gemaakte afspraken en staan ervoor in dat de Overeenkomst juist en volledig wordt ingevuld.
5.2 De cliënt dient DNF tijdig alle voor de Uitvaartverzorging relevante gegevens van de overledene te verstrekken. Onder relevante gegevens worden tevens verstaan zoals bedoeld in artikel 4.10 en daarnaast alle extra gegevens en documenten die DNF nodig acht voor de verdere behandeling en beoordeling van de aanvraag.
5.3 In de Overeenkomst worden zoveel als mogelijk de zaken en/of diensten gespecificeerd die in het kader van de Overeenkomst door DNF worden vergoed c.q. uitgevoerd.
5.4 De cliënt draagt middels de overeenkomst volledige autorisatie en opdrachtgeverschap over aan DNF, daarmee ook volledige beslissingsbevoegdheid en keuzevrijheid die cliënt afstaat en overdraagt aan DNF met betrekking tot de uitvaart van de overledene in kwestie.
5.5 Middels overdracht van opdrachtgeverschap van cliënt aan DNF, zal DNF optreden als opdrachtgever en de belangen van de moslimgemeenschap en overledene conform islamitische wet- en regelgeving en etiquette behartigen en respecteren.
5.6 Indien na controle blijkt dat vóór, gedurende of na het traject de vereiste gegevens en documenten, zoals gevraagd door DNF, niet aangeleverd of niet compleet zijn, dan behoudt DNF het recht om de overeenkomst te ontbinden en alle kosten te verhalen op cliënt en/of nabije familieleden.
5.7 a. De nabije familieleden dienen de overeenkomst ook te ondertekenen en de door hen ondertekende overeenkomst is een secundaire verplichting die geen effect heeft op de af te geven beschikking van toezegging waarmee de uitvaartverzorger gegarandeerd is van vergoeding voor de kosten van de uitvaartdienstverlening.
b. Een gebrek aan ondertekende overeenkomst door de nabije familieleden heeft wel effect op de geldigheid van de aanvraag waardoor DNF zich het recht voorbehoudt om de aanvraag ongeldig te verklaren en de kosten te verhalen op cliënt en/of nabije familieleden.
5.8 Indien voor bepaalde op te dragen dienstverleningen en/of leveringen de juiste prijzen nog niet bekend zijn, zal opdrachtnemer een richtprijs aangeven of Pro‐memorie posten opnemen. De daadwerkelijke kosten zullen achteraf door opdrachtnemer worden doorberekend aan de opdrachtgever.
5.9 Opdrachtnemer is gerechtigd tussentijdse prijsstijgingen van haar leveranciers alsook andere tussentijdse onvoorziene verhogingen door te berekenen aan Opdrachtgever en meldt en/of overlegt dit met opdrachtgever.
5.10 Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de artikelen, media en/of beeldmaterialen die DNF presenteert over de geleverde diensten.

Artikel 6 – Controle en informatieplicht
6.1 De cliënt/aanvrager is verplicht alle relevante, gevraagde en vereiste informatie, gegevens en documenten aan te leveren. De informatieplicht rust op de cliënt/aanvrager.
6.2 Verantwoordelijkheid voor controle en verificatie van aangeleverde documenten en alle relevante gegevens rust op DNF.
6.3 Indien DNF vermoed dat er fraude heeft plaatsgevonden gedurende het aanvraagproces of de uitvaart, kan DNF aangifte bij de politie doen tegen de cliënt.
6.4 Indien de onjuistheid van de gegevens of fraude ertoe heeft geleid dat de cliënt niet gerechtigd was ondersteuning van DNF te ontvangen, is de cliënt en/of nabije familieleden verschuldigd het bedrag van bijstand te vergoeden, eventueel middels een civiele gerechtelijke procedure.
6.5 Indien na controle blijkt dat vóór, gedurende of na het traject de vereiste gegevens en documenten, zoals gevraagd door DNF, niet aangeleverd of niet compleet zijn, dan behoudt DNF het recht om de aanvraag ongeldig te verklaren en alle kosten te verhalen op cliënt en/of nabije familieleden.
6.6 Om in aanmerking te komen voor financiële ondersteuning dienen nabije familieleden van de overledene aan te tonen middels bank- en spaarafschriften van afgelopen drie maanden, met in acht name van artikel 4.13, dat zij geen geld hebben om de uitvaart van overledene te bekostigen.
6.7 Van het voorgaande lid kan gemotiveerd afgeweken worden indien aangetoond kan worden dat de nabije familieleden voldoende geld ter beschikking hebben om een bijdrage te leveren aan de kosten van de uitvaart van de overledene in kwestie.
6.8 Voor de afgifte van de beschikking van toezegging, dienen alle gevraagde gegevens en documenten zoals vermeldt in artikel 4 afgegeven worden ter controle en beoordeling van de aanvraag.

Artikel 7 – Uitvaartverzorging en garantieregeling
7.1 DNF werkt alleen met bij BIUN aangesloten uitvaartverzorgers die het ‘keurmerk islamitische uitvaartzorg’ dragen.
7.2 Bij DNF is met betrekking tot het organiseren van de uitvaart het centrale uitgangspunt dat deze zo kostenefficiënt en kostenbesparend mogelijk zijn zodat de financiële last op de moslimgemeenschap minder is en meer mensen geholpen kunnen worden.
7.3 DNF zal alleen de kosten vergoeden van de opdrachtnemer na een positieve beoordeling van de aanvraag door DNF, waarna een beschikking van toezegging wordt afgegeven en opgestuurd naar de uitvaartverzorger.
7.4 De uitvaartverzorger en DNF treden samen in overleg om te beoordelen of een repatriëring of begrafenis kostenbesparender is voor het fonds. Voorkeur geniet om de overledene in land van overlijden te begraven.
7.5 DNF heeft, zoals aangegeven in artikel 8, speciale prijsafspraken met de uitvaartverzorgers waar het mee samenwerkt.
7.6 Een door DNF betaalde uitvaart bestaat uit de volgende gewaarborgde diensten;
– Administratieve formaliteiten
– Rouwvervoer (vervoer van stoffelijk overschot)
– Kist voor overledene
– Twee dagen koeling en bewaring van overledene
– Rituele bewassing
– Kafan
– Djanazah gebed
– Begrafenis in Nederland of repatriëring (tot aan afgifte bij luchthaven)
7.7 Kosten die noodzakelijk ontstaan buiten de in artikel 7.6 opgenoemde gewaarborgde diensten, worden vergoed door DNF.
7.8 Zodra de beschikking van toezegging afgegeven is aan uitvaartverzorger, dan is de uitvaartverzorger verzekerd en gegarandeerd van uitbetaling voor zijn of haar dienstverlening.

Artikel 8 – Financiën
8.1 De kosten voor het verzorgen van de uitvaart en begrafenis of repatriëring worden door DNF betaald. De hoogte van de dekking is afhankelijk van hoeveel cliënt en nabestaanden zelf financieel kunnen bijdragen. Afhankelijk van de hoogte van hun bijdrage zal DNF hetzij gedeeltelijk of volledig de kosten dragen voor de uitvaart en begrafenis of repatriëring.
8.2 Nadat de beschikking van toezegging is afgegeven dient uitvaartverzorger de factuur te versturen naar aanvraag@djanazahnoodfonds.nl onder vermelding van dossiernummer die tevens op de factuur vermeldt moet staan.
8.3 DNF spant zich in om de betaling aan opdrachtnemer zo snel mogelijk te voldoen anders uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van factuur.
8.4 De betaling aan opdrachtnemer zal geschieden op het bankrekeningnummer aangegeven op de factuur.
8.5 Opdrachtnemer ontvangt een vast bedrag van €1250,- voor zijn dienstverlening met voorbehoud van inflatie en andere prijsstijgingen. Voor dit tarief zullen de gewaarborgde diensten uitgevoerd worden zoals benoemd in artikel 7.
8.6 Bij lange afstand ritten van meer dan 240 kilometer totaal, inclusief heen en terugrit, mag opdrachtnemer aanspraak doen op een extra lange afstand toeslag van €150,- en dit in rekening brengen op de factuur.
8.7 Bij uitzonderlijke gevallen en onvoorziene kosten die ontstaan en buiten de gewaarborgde diensten vallen, mag uitvaartverzorger in overleg treden met het DNF om deze uitzonderlijke kosten vergoedt te krijgen.
8.8 De cliënt/aanvrager is verplicht mee te werken aan een aanvraag voor bijzondere bijstand als bijdrage voor de kosten van de uitvaart van de overledene bij de gemeente. Met een akkoord op deze algemene voorwaarden kan het DNF gemachtigd worden om namens overledene op te treden en de overledene te vertegenwoordigen bij een aanvraag bijzondere bijstand. Indien bijzondere bestand vanuit de gemeente uitgekeerd is aan de cliënt/aanvrager en/of nabestaanden, dan dient dit ontvangen bedrag terugbetaald te worden aan het DNF die dit bedrag als voorschot betaald heeft. Indien een aanvraag voor bijzondere bijstand geweigerd is, dient cliënt het ontvangen schriftelijk besluit op te sturen naar het DNF onder vermelding van het dossiernummer.
8.9 Verzekeringspolissen, waaraan bij overlijden aanspraken te ontlenen zijn, moeten door cliënt en/of nabestaanden ter hand gesteld worden aan DNF.
8.10 Indien uit de polis(sen) een aanspraak ontstaat op een geldelijke uitkering, dan kan DNF worden gemachtigd de uitkering te innen om deze in mindering te brengen op de kosten van de zaken en/of diensten van de uitvaart.
8.11 DNF is niet aansprakelijk voor nalatigheid van anderen die zij in het kader van de uitvoering van de overeenkomst heeft ingeschakeld.

Artikel 9 – Aansprakelijkheid
9.1 DNF is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van niet nakoming door de opdrachtnemer en cliënt van zijn informatieplicht als bedoeld in artikel 6.
9.2 Aansprakelijkheid voor indirecte schade, inclusief emotionele c.q. materiële, immateriële schade en gevolgschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
9.3 DNF aanvaardt geen aansprakelijkheid voor, door of namens haar verstrekte adviezen.
9.4 Indien cliënt niet de vereiste gegevens en documenten aanlevert of op frauduleuze wijze verkeerde informatie en documenten aanlevert of opzettelijk informatie achterhoudt, dan is cliënt aansprakelijk voor de ontstane schade en kosten.
9.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de in artikel 9.4 benoemde feiten.

Artikel 10 – Privacy en persoonsgegevens
10.1 Het recht op privacy van de cliënt wordt gewaarborgd, behoudens het noodzakelijke om de uitvaart (financieel) mogelijk te maken.
10.2 Bij het aangaan van de overeenkomst om financiële bijstand en ondersteuning te verkrijgen, wordt er akkoord gegaan met de verwerking van de aangeleverde (bijzondere) persoonsgegevens.
10.3 DNF zal conform de vigerende privacy wetgeving zorgvuldig omgaan met de aangeleverde en gearchiveerde gegevens die cliënt en uitvaartverzorger aanleveren.

Artikel 11 – Klachten en geschillen
11.1 Klachten worden neergelegd bij DNF en behandeld. Indien de klacht gericht is op de uitvaartverzorger die aangesloten is bij BIUN, wordt de klacht doorgezonden naar de klachtencommissie van BIUN voor verdere afhandeling van de klacht. Bij klachten over de uitvaartverzorger zal DNF de keurmerk normeringen en bepalingen raadplegen en de cliënt doorverwijzen naar BIUN om een klacht in te dienen.
11.2 De klachtenregeling van BIUN is integraal van toepassing met betrekking tot de uitvaart.
11.3 Indien klachten die betrekking hebben op DNF niet opgelost kunnen worden met de medewerker/manager, zal het bestuur zich buigen over de klacht en zich inspannen om tot een oplossing te komen.
11.4 De Rechtbank Utrecht is met uitsluiting bevoegd kennis te nemen van geschillen die haar voorgelegd zijn.